Swami Vivekananda Essay In Hindi,Recent Posts
WebSwami Vivekananda in Hindi Essay- स्वामी विवेकानंद पर निबंध ( to words) स्वामी विवेकानंद के बचपन का नाम नरेंद्र था। उनके पिता का WebSwami Vivekananda Essay In Hindi एक समान्य परिवार में जन्म लेने वाले नरेंद्रनाथ ने अपने ज्ञान तथा तेज के बल पर विवेकानंद बने। अपने WebDec 21, · स्वामी विवेकानंद एक शानदार व्यक्तित्व, एक महान दार्शनिक और एक कुशल वक्ता थे। उनका जन्म 12 जनवरी को कलकत्ता WebApr 3, · स्वामी विवेकानंद जी द्वारा कही गई ये एक बात आज भी कई लोगोंको प्रेरित करता हैं। वे दुनिया के कुछ प्रभावशाली और WebFeb 7, · Swami Vivekananda Chicago Speech PDF 07/02/ 07/02/ / Education, English Books PDF / Swami Vivekanand / By Kaju ‘Swami Vivekananda ... read more
क्या वह पुस्तक-विद्या है? क्या वह नाना प्रकार का ज्ञान है? नहीं, यह भी नहीं। जिस संयम के द्वारा इच्छाशक्ति का प्रवाह और विकास वश में लाया जाता है और वह फलदायक होता है, वह शिक्षा कहलाती है।" शिक्षा का उपयोग किस प्रकार चरित्र-गठन के लिए किया जाना चाहिए, इस विषय में विवेकानंद कहते हैं, "शिक्षा का मतलब यह नहीं है कि तुम्हारे दिमाग़ में ऐसी बहुत-सी बातें इस तरह ठूँस दी जायँ, जो आपस में, लड़ने लगें और तुम्हारा दिमाग़ उन्हें जीवन भर में हज़म न कर सके। जिस शिक्षा से हम अपना जीवन-निर्माण कर सकें, मनुष्य बन सकें, चरित्र-गठन कर सकें और विचारों का सामंजस्य कर सकें, वही वास्तव में शिक्षा कहलाने योग्य है। यदि तुम पाँच ही भावों को हज़म कर तदनुसार जीवन और चरित्र गठित कर सके हो तो तुम्हारी शिक्षा उस आदमी की अपेक्षा बहुत अधिक है, जिसने एक पूरी की पूरी लाइब्रेरी ही कण्ठस्थ कर ली है।".
देश की उन्नति—फिर चाहे वह आर्थिक हो या आध्यात्मिक—में स्वामी शिक्षा की भूमिका केन्द्रिय मानते थे। भारत तथा पश्चिम के बीच के अन्तर को वे इसी दृष्टि से वर्णित करते हुए कहते हैं, "केवल शिक्षा! यूरोप के बहुतेरे नगरों में घूमकर और वहाँ के ग़रीबों के भी अमन-चैन और विद्या को देखकर हमारे ग़रीबों की बात याद आती थी और मैं आँसू बहाता था। यह अन्तर क्यों हुआ? उत्तर पाया — शिक्षा! शिक्षा का लक्ष्य अथवा उद्देश्य तो मनुष्य का विकास ही है।". नवम्बर -- रामकृष्ण परमहंस से प्रथम भेंट. मुक्त ज्ञानकोश विकिपीडिया से. उनके जीवनकाल में प्रकाशित [30] संगीत कल्पतरु , with Vaishnav Charan Basak [31] कर्म योग [32] [33] राज योग [ edition] [34] Vedanta Philosophy: An address before the Graduate Philosophical Society Lectures from Colombo to Almora वर्तमान भारत बांग्ला में ; मार्च , उद्बोधन My Master , The Baker and Taylor Company, New York Vedânta philosophy: lectures on Jnâna Yoga Vedânta Society, New York OCLC ज्ञान योग मरणोपरान्त प्रकाशित [30] Addresses on Bhakti Yoga भक्ति योग The East and the West [35] Inspired Talks Narada Bhakti Sutras — translation Para Bhakti or Supreme Devotion Practical Vedanta Speeches and writings of Swami Vivekananda; a comprehensive collection Complete Works : a collection of his writings, lectures and discourses in a set of nine volumes ninth volume will be published soon.
मूल से 7 मार्च को पुरालेखित. अभिगमन तिथि 12 जनवरी S A NEWS अंग्रेज़ी में. अभिगमन तिथि नई दिल्ली: प्रवीण प्रकाशन. पृ॰ आई॰ऍस॰बी॰ऍन॰ मूल से 14 अक्तूबर को पुरालेखित. अभिगमन तिथि 4 जुलाई मूल से 19 अगस्त को पुरालेखित. मूल से 12 जून को पुरालेखित. अभिगमन तिथि 27 अप्रैल मूल से 22 जुलाई को पुरालेखित. मूल से 12 मार्च को पुरालेखित. अभिगमन तिथि 22 March दे वा सं. स्वामी विवेकानन्द. रामकृष्ण परमहंस शारदा देवी. गीता वेदान्त. कर्म योग कर्म योग. रामकृष्ण मिशन अद्वैत आश्रम. भगिनी निवेदिता सुभाष चन्द्र बोस श्री अरविन्द महात्मा गांधी चक्रवर्ती राजगोपालाचारी. राष्ट्रीय युवा दिवस विवेकानन्द स्मारक शिला.
रामकृष्ण परमहंस. शारदा देवी. दक्षिणेश्वर काली मंदिर · कामारपुकुर · जयरामबाटी. कल्पतरु दिवस · रामकृष्ण की समाधि. भक्ति · गीता · काली · तंत्र · वेदान्त. रामकृष्ण की शिक्षा · श्रीश्रीरामकृष्ण वचनामृत · रामकृष्ण का प्रभाव. They have filled the earth with violence, drenched it often and often with human blood, destroyed civilization, and sent whole nations to despair. Had it not been for these horrible demons, human society would be far more advanced than it is now. But their time comes; and I fervently hope that the bell that tolled this morning in honor of this convention may be the death knell of all fanaticism, of all persecutions with the sword or with the pen, and of all uncharitable feelings between persons wending their way to the same goal. Three religions now stand in the world which have come down to us from time prehistoric—Hinduism, Zoroastrianism, and Judaism.
They have all received tremendous shocks and all of them prove by their survival their internal strength. But while Judaism failed to absorb Christianity and was driven out of its place of birth by its all-conquering daughter, and a handful of Parsees is all that remains to tell the tale of their grand religion, sect after sect arose in India and seemed to shake the religion of the Vedas to its very foundations, but like the waters of the seashore in a tremendous earthquake it receded only for a while, only to return in an all-absorbing flood, thousand times more vigorous, and when the tumult of the rush was over, these sects were all sucked in, absorbed, and assimilated into the immense body of the mother faith.
Where then, the question arises, where is the common center to which all these widely diverging radii converge? Where is the common basis upon which all these seemingly hopeless contradictions rest? And this is the question I shall attempt to answer. The Hindus have received their religion through revelation, the Vedas. They hold that the Vedas are without beginning and without end. दोस्तो मैं आज आप को लिख कर दिया, swami vivekananda essay in hindi। अगर आप को अन्य किसी विषय पर निबंध चाहिए तो उसके लिए कमेंट करे। swami vivekananda essay in hindi अगर यह विषय पसंद आया हो तो इसे अपने दोस्तो के साथ शेयर करे और हमे कॉमेंट कर के भी बताए।.
Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment. होम मराठी निबंध हिन्दी निबंध इंग्रजी निबंध मराठी उखाणे मराठी शुभेच्छा कसे करावे? Table of Contents. Leave a Comment Cancel reply Comment Name Email Website Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.
It fills my heart with joy unspeakable to rise in response to the warm and cordial welcome which you have given us. I thank you in the name of the most ancient order of monks in the world; I thank you in the name of the mother of religions, and I thank you in the name of millions and millions of Hindu people of all classes and sects. My thanks, also, to some of the speakers on this platform who, referring to the delegates from the Orient, have told you that these men from far-off nations may well claim the honor of bearing to different lands the idea of toleration. I am proud to belong to a religion that has taught the world both tolerance and universal acceptance.
We believe not only in universal toleration, but we accept all religions as true. I am proud to belong to a nation that has sheltered the persecuted and the refugees of all religions and all nations of the earth. I am proud to tell you that we have gathered in our bosom the purest remnant of the Israelites, who came to Southern India and took refuge with us in the very year in which their holy temple was shattered to pieces by Roman tyranny. I am proud to belong to the religion which has sheltered and is still fostering the remnant Zoroastrian nation. Sectarianism, bigotry, and its horrible descendant, fanaticism, have long possessed this beautiful earth.
They have filled the earth with violence, drenched it often and often with human blood, destroyed civilization, and sent whole nations to despair. Had it not been for these horrible demons, human society would be far more advanced than it is now. But their time comes; and I fervently hope that the bell that tolled this morning in honor of this convention may be the death knell of all fanaticism, of all persecutions with the sword or with the pen, and of all uncharitable feelings between persons wending their way to the same goal. Three religions now stand in the world which have come down to us from time prehistoric—Hinduism, Zoroastrianism, and Judaism. They have all received tremendous shocks and all of them prove by their survival their internal strength.
But while Judaism failed to absorb Christianity and was driven out of its place of birth by its all-conquering daughter, and a handful of Parsees is all that remains to tell the tale of their grand religion, sect after sect arose in India and seemed to shake the religion of the Vedas to its very foundations, but like the waters of the seashore in a tremendous earthquake it receded only for a while, only to return in an all-absorbing flood, thousand times more vigorous, and when the tumult of the rush was over, these sects were all sucked in, absorbed, and assimilated into the immense body of the mother faith.
Where then, the question arises, where is the common center to which all these widely diverging radii converge? Where is the common basis upon which all these seemingly hopeless contradictions rest? And this is the question I shall attempt to answer. The Hindus have received their religion through revelation, the Vedas. They hold that the Vedas are without beginning and without end. It may sound ludicrous to this audience, how a book can be without a beginning or end. But by the Vedas, no books are meant. They mean the accumulated treasury of spiritual laws discovered by different persons at different times. Just as the law of gravitation existed before its discovery, and would exist if all humanity forgot it, so is it with the laws that govern the spiritual world.
The moral, ethical, and spiritual relations between soul and soul and between individual spirits and the Father of all spirits, were there before their discovery and would remain even if we forgot them. Here it may be said that these laws as laws may be without end, but they must have had a beginning. The Vedas teach us that creation is without a beginning or end. Science is said to have proved that the sum total of cosmic energy is always the same. Then, if there was a time when nothing existed, where was all this manifested energy? Some say it was in a potential form in God.
In that case, God is sometimes potential and sometimes kinetic, which would make Him mutable. Everything mutable is a compound, and everything compound must undergo that change which is called destruction. Your email address will not be published. Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment. Leave a Comment Cancel Reply Your email address will not be published.
स्वामी विवेकानंद पर निबंध Swami Vivekananda Essay In Hindi,Categories
WebSwami Vivekananda Essay In Hindi एक समान्य परिवार में जन्म लेने वाले नरेंद्रनाथ ने अपने ज्ञान तथा तेज के बल पर विवेकानंद बने। अपने WebApr 3, · स्वामी विवेकानंद जी द्वारा कही गई ये एक बात आज भी कई लोगोंको प्रेरित करता हैं। वे दुनिया के कुछ प्रभावशाली और WebFeb 7, · Swami Vivekananda Chicago Speech PDF 07/02/ 07/02/ / Education, English Books PDF / Swami Vivekanand / By Kaju ‘Swami Vivekananda WebDec 21, · स्वामी विवेकानंद एक शानदार व्यक्तित्व, एक महान दार्शनिक और एक कुशल वक्ता थे। उनका जन्म 12 जनवरी को कलकत्ता WebSwami Vivekananda in Hindi Essay- स्वामी विवेकानंद पर निबंध ( to words) स्वामी विवेकानंद के बचपन का नाम नरेंद्र था। उनके पिता का ... read more
देश की उन्नति—फिर चाहे वह आर्थिक हो या आध्यात्मिक—में स्वामी शिक्षा की भूमिका केन्द्रिय मानते थे। भारत तथा पश्चिम के बीच के अन्तर को वे इसी दृष्टि से वर्णित करते हुए कहते हैं, "केवल शिक्षा! होम मराठी निबंध हिन्दी निबंध इंग्रजी निबंध मराठी उखाणे मराठी शुभेच्छा कसे करावे? अभिगमन तिथि 4 जुलाई आपने जिस सम्मान सौहार्द और स्नेह के साथ हम लोगों का स्वागत किया हैं उसके प्रति आभार प्रकट करने के निमित्त खड़े होते समय मेरा हृदय अवर्णनीय हर्ष से पूर्ण हो रहा हैं। संसार में संन्यासियों की सबसे प्राचीन परम्परा की ओर से मैं आपको धन्यवाद देता हूँ; धर्मों की माता की ओर से धन्यवाद देता हूँ; और सभी सम्प्रदायों एवं मतों के कोटि कोटि हिन्दुओं की ओर से भी धन्यवाद देता हूँ।. तीस वर्ष की आयु में स्वामी विवेकानन्द ने शिकागो, अमेरिका के विश्व धर्म सम्मेलन में हिंदू धर्म का प्रतिनिधित्व किया और उसे सार्वभौमिक पहचान दिलवायी। गुरुदेव रवीन्द्रनाथ ठाकुर ने एक बार कहा था-"यदि आप भारत को जानना चाहते हैं तो विवेकानन्द को पढ़िये। उनमें आप सब कुछ सकारात्मक ही पायेंगे, नकारात्मक कुछ भी नहीं।". मुखपृष्ठ चौपाल हाल में हुए परिवर्तन हाल की घटनाएँ समुदाय प्रवेशद्वार निर्वाचित विषयवस्तु यादृच्छिक लेख. स्वामी विवेकानंद के शिक्षा पर विचार मनुष्य-निर्माण की प्रक्रिया पर केन्द्रित हैं, न कि महज़ किताबी ज्ञान पर। एक पत्र में वे लिखते हैं—"शिक्षा क्या है?
Long Essay on Swami Vivekananda in Hindi- स्वामी विवेकानंद पर निबंध words. The Vedas teach us that creation is without a beginning or end. गुरू रामकृष्ण की मृत्यु के बाद स्वामी विवेकानंद कोलकता छोड़कर वरादनगर आश्रम में आकर रहने लगे। 25 साल की उमर में उन्होंने गेहुँआ चोला पहनना शुरू कर दिया था। वरादनगर आश्रम में आकर उन्होंने धर्म और संस्कृति का अध्ययन किया। विशेष रूप से उन्होंने हिंदु धर्म के बारे में जाना। वह भारत की संस्कृति से बहुत ही प्रभावित हुए। इन सबका अध्ययन करने के बाद वह भारत भ्रमण पर निकल पड़े। वह राज्यस्थान ,जुनागड़ से होते हुए दक्षिण भारत पहुँचे। वहाँ से वह पोंडीचेरी और मद्रास गए। इस सब के दौरान उनके विचारों से प्रभावित होकर उनके बहुत से शिष्य बन चुके थे।. आधुनिक वेदांत[1] [2] राज योग [2]. स्वामी जी को उनके प्रारंभिक जीवन में नरेंद्रनाथ के नाम से पहचाना जाता था। संपन्न और धार्मिक परिवार में बालक का पालन-पोषण बड़े लाड-प्यार से हुआ था। अत: यह बालक बचपन से ही हठी बन गया था। स्वामी विवेकानंद जी ने अपने काम और प्रेरणा के लिए अपनी स्वंय की आत्मा की आध्यात्मिक गहराई के साथ एक मजबूत स्पर्श से ज्ञान को प्राप्त किया।. The moral, ethical, and spiritual relations between soul and soul and between individual spirits and the Father of all spirits, were there before their discovery and would remain even if we forgot them. एक बच्चे के रूप में, स्वामी विवेकानंद के साथ उनके माता-पिता ने अच्छा व्यवहार किया। स्वामी विवेकानंद में बचपन से ही अलौकिक प्रतिभा थी। उन्होंने दर्शन, धर्म, इतिहास, सामाजिक, विज्ञान, कला और साहित्य का गहन ज्ञान essay on swami vivekananda in hindi किया। साथ ही उन्होंने हिंदू धर्म में वेद, essay on swami vivekananda in hindi, उपनिषद, पुराण, रामायण-महाभारत का अध्ययन किया। स्वामी विवेकानंद न केवल वेदांत और अध्ययन में कुशल थे, बल्कि वे खेल और शारीरिक व्यायाम में भी बहुत कुशल थे।रामकृष्ण परमहंस ने खुशी-खुशी उन्हें अपना गुरु स्वीकार कर लिया।, essay on swami vivekananda in hindi.
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